Pancolar

English: Once (and believe me, it was a LONG time ago) I promised to say a word about my new lens. I somehow put it aside for a while ’cause it was too hard a nut to crack. The use of the Past Simple is justified enough here, for I reached for it some time ago and I’m becoming to be familiarized with it more and more. Why is the lens so difficult, you might ask. Well, it’s analog and it does not work with the autofocus. Which means you have to set the sharpness on your own and as I mostly take photos of kids it really can be a pain in the neck as they are constantly on the move. But the effect is worth the try.

So what lens am I talking about? A Pancolar Carl Zeiss Jena 50mm (of course) f/1.8. In order to connect it to the digital body of my Nikon D80 I needed to purchase a special converter as well.

It’s been my dream to own it ever since I saw the bokeh it gives. In terms of boheh I’m therefore not at all disappointed.

I’ll present two current photos taken with it to make you see what I mean. The first one was included in the previous post and it’s the “Archer” with Artur as a model. Can you see the circles in the background? Well, this is what I’m talking about when I say “beautiful bokeh”. I definitely love the effect.

The second photo is one of my daughter in which you can also see the shallow focus (small DOF), which I love so much in portraits.

Enjoy

Polish: Kiedys (a było to naprawdę DAWNO temu) obiecałam zdradzić co nieco na temat swojego nowego szkiełka. Niestety odłożyłam je na czas jakiś ponieważ okazało się, że obiektyw ten był zbyt trudnym orzechem do zgryzienia. Celowo używam formy przeszłej, jako że niedawno postanowiłam stawić mu czoła i po malutku zaprzyjaźniamy się ze sobą. Moglibyście zapytać o powód tych trudności, a odpowiedź jest prozaiczna. Obiektyw ten jest analogowy i nie działa w nim autofocus, czyli że ostrość ustawia się ręcznie za pomocą pierścienia. Jako że głównie fotografuję dzieci, jest to na prawdę diabelnie trudne, ale za to jakie daje efekty…marzenie.

Zatem pytanie główne: Co to za obiektyw? Otóż jest to niemiecki Pancolar Carl Zeiss Jena, stałoogniskowa 50-tka (a jakże) f/1.8. Żeby go podlączyć do cyfrowego body mojego Nikona D80 musiałam też zaopatrzyć sie w specjalny adapter.

Marzyłam żeby go mieć odkąd zobaczyłam jak pięknie maluje, jaki daje bokeh i w tej kwestii wcale się nie zawiodłam.

Zaprezentuję dziś dwa aktualne zdjęcia, które nim zrobiłam. Jedno znacie z poprzedniego postu. Jest to “Łucznik”, z Arturem w roli modela. Widzicie te obwarzanki w tle? Takie kółeczka mam na myśli kiedy mówię o pięknym bokeh-u.

Drugie zdjęcie będzie portretem mojej córki, ktore również dobrze pokazuje małą głębię ostrości, tak umiłowaną przeze mnie w portrecie.

Miłego oglądania.

Archer | Łucznik, photo by podwiatr

 

Nie Marszcz Się, photo by podwiatr

6 thoughts on “Pancolar

  1. umiłowane to przez mnie… zboczenie lat pstrykania nikonem f90x – dziś jak syn mi wyporzycza swojego canona to się śmieje… “Mamo! – krzyczy – jak mogłaś ustawiać ręcznie przesłony, czułość i inne analogowo i robić takie fajne foty, a tu mając wszystko w automacie nawet ostrość gubisz?!”
    No, bo ja tęsknię na kliszami, za ciemnią w łazience, za czarami, kiedy w sekundy nieuwagi przyciemnia się fota i z bialego naświetlonego “pstryk” papieru pojawia się cudny obraz zatrzymanej ważnej chwili 🙂
    Głupia taka… Ale nie o tym, bo na portret jestem wrażliwa i uwilebiam to jak się jeden kosmyk wyostrza, a inny ginie w tle rozmazując się w nim i topiąc jak we wodzie – no kocham to… I ten blask w oku i te historie, które dobre zdjęcia opowiadają głośniej niż 100 naszych słow. kropka

  2. I know what you mean about manual focus being a pain…. my first 50mm lens was only manual focus, and it was almost impossible to use it with my boys!! Seems like right after I got it, Nikon released an autofocus version. I had to wait a little while, but I have it now, and I LOVE it! It is a wonderful lens to use for portraits, and you have some beautiful photos here!! 🙂

Leave a Reply

