Slide

English: Winter has brought me many opportunities to shoot this year, still many more to come. However, taking photos in snowy scenery might be tricky. Remember to check on your histogram every once in a while. It should be near the right edge, but NOT touching it. It should look more  or less like this:

histogram

because it means, that you have more bright tones but you haven’t lost any details in them, and it is almost  impossible to get them back afterwards, even if you shoot in the RAW format. At least it is much more difficult  to  retrieve details in the  bright tones than  in the dark ones. Keep that in mind and if your histogram is closer to the middle or even to the left, compensate it with EV+. I do it using my intuition and  find it the most useful tool.

Below you can see photos of my children playing in the snow.

Polish: Tej zimy nadarzyło mi się parę okazji, żeby porobić zdjęcia na dworze. Jednak robienie zdjęć na śniegu może być dość podstępne. Pewnie zauważyliście, że śnieg  ma tendencję do tego, by na zdjęciach wychodzić szaro. Dlatego wazne jest , żeby od czasu do czasu zerknąć na histogram – to taki wykres, który można  sobie wyświetlić niemal w każdej lustrzance. Powinien  on być  zbliżony do prawej krawędzi, ale jej NIE dotykać, jak na zdjęciu powyżej. Oznacza to bowiem, że zdjęcie zawiera więcej jasnych tonów, ale nie utraciliśmy szczegółów w nich. Trzeba wam wiedzieć, że w postprodukcji szczegóły w jasnych tonach są niemal niemożliwe do  odzyskania, nawet jeśli robimy zdjęcia w formacie  RAW. Dużo łatwiej odzyskuje się nawet szczegóły z czerni. Jeśli wasz histogram kieruje się bardziej w lewo  użyjcie  dodatniej kompensacji ekspozycji (EV+). Nie wiem ile – ja  to robię na czuja i ta metoda  najlepiej mi się sprawdza.

Poniżej kilka ujęć z zabaw moich dzieci na śniegu.

Slide | Ziuuu, photo by podwiatr

Slide | Ziuuu, photo by podwiatr

On Top | Na Górze, photo by podwiatr

On Top | Na Górze, photo by podwiatr

Up the Hill | W Górę, photo by podwiatr

Up the Hill | W Górę, photo by podwiatr

My Favourite Dimples | Moje Najukochańsze Dołeczki w Policzkach, photo by podwiatr

My Favourite Dimples | Moje Najukochańsze Dołeczki w Policzkach, photo by podwiatr

 

English: I also broke the rules…again…to catch this silhouette 🙂

Polish: Oczywiście znowu złamałam w połowie pracy zasady, by zrobic sobie taką konturówkę 🙂

Silhouette | Konturówka, photo by podwiatr

Silhouette | Konturówka, photo by podwiatr

8 thoughts on “Slide

  1. ja strasznie lubię robić zdjęcia na śniegu, bardzo bardzo. Zawsze mi się one kojarza z taką beztroską zabawą…bo jakoś przy wywrotkach na śniegu zawsze mamy kupę śmiechu. :)Na każdym zdjęciu mam wrażenie , że Twoje dzieci są starsze, no wiem że są …ale widać jak te nasze dzieci rosną i jak się zmieniają.

    • A ja jestem okropnym zmarźlakiem. OKROPNYM. Temperatura spada, a ja wiem, że już nie wyjdę spod koca. Ale teraz grubo się ubieram. Wyglądam jak bałwan, ale daję dzieciom radość i jest git.

    • Przyznam szczerze, że nacisnęłam spust migawki i wiedziałam jeszcze zanim spojrzałam na podgląd, że będzie mi się podobać. Lubię to i to które przedstawia Alę wchodzącą na pagórek. W tym wypadku podobają mi się sanki w prawym górnym rogu i dwuplanowość, którą tworzą.

Leave a Reply

